ترکیه در خوشنویسی گوی سبقت را از ایران ربوده است/ انجمن خوشنویسان چه میکند؟
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۵۵۱۲
حمیدرضا قلیچ خانی، خوشنویس و پژوهشگر حوزه خوشنویسی در گفتوگو با ایکنا درباره وضعیت امروز خوشنویسی گفت: آسیبهای این حوزه باید دستهبندی شود، یک دسته از آن به شرایط اقتصادی مربوط است که در خرید و فروش آثار، کلاسهای خوشنویسی و ... مؤثر است، اما یکی از دلایلی که از غافلیم، این است که در دهه ۶۰، خوشنویسی یک هنر مقبول بود و هنرهایی مانند مجسمهسازی، موسیقی، تئاتر و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: پیشرفت تکنولوژی، اطلاعات، امکانات گوناگون، گسترش هنرهای متفاوت و ... سبب شده است جامعه دیگر کمتر به خوشنویس نیاز پیدا کند. یکی از ظرفیتهای خوشنویسی ایران است که افراد حرفهای و خوبی در آن رشد کردهاند و اما اکنون به واسطه دسترسی به خطوط کامپیوتری اقبال جامعه را به این هنر کاهش داده است.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر سیر تحول خوشنویسی را بررسی کنیم، میبینیم که دولتها و حاکمیتها در ترویج این هنر نقش مهمی داشتند، آیا در دوره فعلی این هنر از اولویت دولت خارج شده است، بیان کرد: در هر دورهای ارتباط دولتها با هنرمندان و خوشنویسان فراز و فرودهایی داشته است و یکی از دورههایی که خوشنویسی شانس آورده، دهههای اخیر است، اما از نظر فضا و بستری که آماده بوده شانس آورده، نه از جهت حمایت دولتی. شاید در تاریخ هزار ساله خوشنویسی به اندازه این دهههای اخیر خوشنویس حرفهای نداشتیم، اما در کنار این موضوع با توجه به وضعیت جشنوارهها، سمینارها، پژوهشها و حراجها و این رویدادها در سه دهه اخیر متأسفانه اصلاً در اولویت نبوده است و اگر غیر از این بود پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، گزارشی که سال گذشته درباره این هنر به فرهنگستان هنر ارائه کردم، باید ما را در صدر هنرهای اسلامی قرار میداد و دست کم چند دایرةالمعارف و دانشنامه در این زمینه تدوین میکردیم، حتی ما نتوانستیم در این عرصه پژوهشگر تربیت کنیم و اگر هم خوشنویسانی حرفهای شدند به زحمت و توانایی خودشان بوده است و در حال حاضر هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا فرهنگستان هنر برنامه مدونی برای حمایت یا توسعه خوشنویسی که از مهمترین هنرهای اسلامی است، ندارد.
انجمن خوشنویسان طی ۷ دهه چه کرده است
قلیچخانی تصریح کرد: اگر این گله را یکی از اهالی تئاتر و یا یک هنرمند موسیقی عنوان کند به او پاسخ دهند که این هنرها در اولویت ما نیست اما متأسفانه خوشنویسی هم همین وضعیت را دارد و غیر از کسانی که در انجمن خوشنویسان آموزش دیده و مدرکی گرفتهاند و ممکن است در جایی به کارشان بیایید، ما در سیمنارهای کلان، دوسالانهها و ... در هیچ یک، وزارتخانهها از جمله وزارت ارشاد و یا هر نهاد و سازمان دیگری برای این هنر برنامهای ندارم.
متأسفانه خوشنویسی هم در کشورمان اولویت ندارد و غیر از کسانی که در انجمن خوشنویسان آموزش دیده و مدارکی گرفتهاند و ممکن است در جاهایی به دردشان بخورد، ما در سیمنارهای کلان و دوسالانهها و ... در هیچ یک، وزارتخانهها از جمله وزارت ارشاد و یا هر نهاد و سازمان دیگری برای این هنر برنامهای نداردوی در ادامه درباره وظایف و برنامههای انجمن خوشنویسان گفت: انجمن خوشنویسان متولی آموزش خوشنویسی است، مثلاً در حوزه پژوهش این انجمن حتی یک کتاب هم منتشر نکرده است و از طرفی این حوزه را که دانشگاه هم متولی آن شود، داده نشده است و میتوانیم بگوییم در بخش فروش آثار و پژوهش به صورت خودانگیخته و هرز به بار آمده است. حوزه آموزش به همت این انجمن کاملاً پوشش داده شده، اما حوزههای دیگر معطل باقی ماندهاند و از این رو یک آرشیو خوب، وبسایت، کتابخانه مناسب و مرکز پژوهشی در حوزه خوشنویسی نداریم و دانشجو و یا هر علاقهمندی که بخواهد درباره هنر خوشنویسی یا انجمن خوشنویسان اطلاعاتی به دست آورد، در این زمینه به اسناد معتبری برنخواهد خورد و این نهاد ۷۰ ساله برای معرفی خود و این هنر، کتابی را منتشر نکرده است تا بدانیم انجمن طی این ۷ دهه چه کرده است.
قلیچخانی در ادامه درباره آموزش خط نستعلیق در انجمن گفت: اساس آموزش در این انجمن طی ۳۰ ساله گذشته خط نستعلیق بوده و در سالهای اخیر خطوط دوم اعم از شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث اضافه شده است که اینها هم جزء دروس انجمن قرار گرفتهاند، اما تعلیق که اولین خط ایرانی است مورد توجه قرار نگرفته، کما اینکه ۱۲ مهرماه اولین نمایشگاه گروهی تعلیقنویسان را در گالری لاجورد بدون حمایت هیچ سازمان و نهادی و حتی انجمن خوشنویسان برگزار کردیم. به همین جهت انجمن هم این مشکل را دارد و اگر دروسی مانند محقق، تعلیق و کوفی در آن تدریس نمیشود، آن خطوط به فراموشی سپرده میشوند.
یک خط چگونه فراموش میشود
وی درباره دلایل رغبت نداشتن به یک خط که به تدریج سبب از بین رفتن آن میشود، گفت: دشواریهای آموزش یک خط یکی از دلایل این امر است، اما سختترین خطوط در آموزش نستعلیق و ثلث است و هر دو از خطوط رایج هستند و در قیاس با آنها دیگر خطوط مانند تعلیق و کوفی به دشواری نیست که به دنبال آن نمیروند، بلکه استادی برای آموزش آنها وجود ندارد و یا اگر هست، بسیار کم هستند و بعد از اینکه من کتاب «خواجه اختیار منشی» را در سال ۹۶ چاپ کردم، یک موجی برای علاقهمندان تعلیق ایجاد شد و کلاسهایی به تازگی در این زمینه راهاندازی شده است. انجمن خویسان و یا هر نهاد دیگری، در صورتی که کلاس آموزش برای این خطوط برگزار کند، به سرعت طی یک دهه آن خط هم میتواند در کنار خطوط دیگر عرض اندام کند، یعنی نبود و استقبال نکردن سازمانها و متولیان امر مهمترین علت فراموشی یک خط است.
وی درباره نقش اقتصاد هنر در این زمینه بیان کرد: اقتصاد هنر نقش کمی داشته است، زیرا خط کوفی ظرفیت خوبی دارد و در بسیاری از جشنوارهها و رویدادهای خارج از ایران، هنرمندان ایرانی مانند استاد جزایری جوایزی را کسب کردهاند، اما، چون برای این خط آموزشی وجود ندارد و مدرکی هم ارائه نمیشود، از این رو تعداد هنرمندان آن نیز انگشتشمارند؛ به همین دلیل این هنرمندان برای متقاضیان خارج از ایران کار میکنند و به نظرم خط محقق و تعلیق هم چنین شرایطی را دارد، یعنی اگر در داخل کشورمان توجهی به این هنر نشان داده شود، هم اقتصاد بالایی خواهد داشت، زیرا تعلیق از نظر دیزاین و گرافیک از شکسته نستعلیق، کم ندارد و هنرمندان آن میتوانند وارد عرصه جواهرسازی، منسوجات و دکوراسیون شوند و از خطی مانند تعلیق که مادر نستعلیق و شکسته نستعلیق است، متأسفانه از دوره قاجار تاکنون از آن غافل شدهایم و شاید در ۱۰۰ گذشته هیچ خوشنویسی این خط را به صورت جدی کار نکرده است، اما احیای دوباره این خط میتواند امکان اقتصادی برای یک گروه از خوشنویسان و هنرمندان ایجاد کند.
هنر جهان سوم، جهانی نمیشود
هنر جهان سوم، جهانی نمیشود، ما در کتاب تاریخ هنر جنسن که هزار صفحه است، بخش هند یا چین که هنرشان کم از ایران نیست و واقعاً کشورهای غول هستند، هنر آنها در ۱۰ صفحه معرفی شده است، اما یک نقاش معاصر امریکایی در ۱۵ صفحه معرفی شه است، در مجموع، چون تاریخنگاران هنر ایرانی یا آسیایی نیستند، این سهم را از بین بردهاندوی درباره دلایل جهانی نشدن خط نستعلیق بیان کرد: متأسفانه هنر جهان سوم، جهانی نمیشود، ما در کتاب تاریخ هنر جنسن که هزار صفحه است، بخش هند یا چین که هنرشان کم از ایران نیست و واقعاً کشورهای غول هستند، هنر آنها در ۱۰ صفحه معرفی شده است، اما یک نقاش معاصر امریکایی در ۱۵ صفحه معرفی شه است، در مجموع، چون تاریخنگاران هنر ایرانی یا آسیایی نیستند، این سهم را از بین بردهاند و حتی در کتابهای تاریخ ادبیات جهان هم سهم لازم را نداریم، در حالی که اگر در این هنرها هم ضعفی داشته باشیم در ادبیات باید جزو پنج کشور نخست باشیم و این نشان میدهد ما کم کار کرده و آنها را معرفی نکردهایم و هم غربیها و اروپاییها به عمد حق ادبیات و هنرهای ما را به جا نیاوردهاند و این بیاعتنایی در بحث بازار جهانی هم مطرح است.
وی درباره مهاجرت هنرمندان خوشنویس از کشور گفت: با وجود اینکه خط ترکیه تغییر کرده، اما آنها مسابقات بین المللی در زمینه خوشنویسی برگزار میکنند که جوایز فوقالعادهای دارد و اگر همان جایزه در ایران برگزار میشود و یک سکه به نفر اول میدهند، در ترکیه ۲۰ برابر آن است و از طرفی هم در این مسابقات، رئیس جمهور ترکیه حضور دارد و یا با حضور در آتلیه اثر خریداری میکند که این نوع استقبال و دیده شدن هنرمندان مشخص میشود که مدار تصمیمگیری دولتی بر رعایت خوشنویسی در ترکیه است و با وجود اینکه ممکن است بسیاری از مردم نتوانند آن را بخوانند، اما تولید همه محصولات خوشنویسی مانند مرکب، کاغذ ابری، کتابها و ... در ترکیه انجام میشود و در این کشور بیش از کشور ما کتاب خوشنویسی منتشر میشود و این عجیب است، در حالی که خط همان خط رسمی ماست و سابقه خوشنویسی ما از ترکیه بیشتر است، اما آنها عزم خود را جزم کردهاند که این هنر را مورد توجه قرار داده و هر کتابی در این زمینه را به دو یا چند زبان ترجمه میکنند که ما آن را انجام نمیدهیم و حدی از خوشنویسی را تعریف کردهاند که وقتی هنرمند ایرانی آن را میبیند که چند نفر از شاگردان من جزو آنها بودند، رغبت میکند که به ترکیه برود و مشغول فعالیت شود.
گفتوگو از سمیه قربانی
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خوشنویس پژوهشگر هنرمند کتابت قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصههای هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاقها را دارد و اتفاقاً هنرمندان این عرصه نیز بیشتر تحت تاثیر وقایع اجتماعی، نقش و طرح میزنند و اثر خلق میکنند اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع میشود. در گزارش پیشرو درصدد هستیم تا گوشهای از تلاشهای این قشر مهجور را بیان کنیم. هرچند جمعهها روز تعطیل محسوب میشود اما در این روز، رویدادها و نمایشگاههای هنرهای تجسمی آغاز به کار میکنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمهسازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیستها، خوشنویسان و … تلاشها و فعالیتهای اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور میگذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاههای هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم میکند. بر این اساس، در سلسله گزارشهای «هنرهای تجسمی در هفتهای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاهها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
هفته گرافیک افتتاح شد/ دفاع تمام قد رییس از سیاست جدید انجمن
هفته گرافیک ایران ۱۴۰۳، عصر جمعه هفتم اردیبهشت در خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران افتتاح شد.
بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک مجدد در این مراسم نیز به برخی حواشی این انجمن صنفی و ناخشنودیهای پیش آمده اشاره کرد و از اعضای این انجمن خواست تا اتحاد خود را در هر شرایطی حفظ کنند و این انجمن را سرپا نگاه دارند.
وی درباره ناخرسندیها، سنگاندازیها و موانع موجود بیان کرد: شما سفرهدار امروز هستید و ما کارگزار؛ کاری که انجام شده است، با معنای انجمن سازگاری داشت. من خطاهای زیادی دارم اما دیدن خطاها شاید برای مردم سرزمینی که جای پای جوانمردی را محکم میکنند، جوانمردانه نباشد. انجمن صنفی طراحان گرافیک به دلیل ندانستن و بد دانی تا لبه سقوط رفت. با احترام به همه انجمنهای هنری، انجمن طراحان گرافیک بنیانیترین انجمن صنفی هنری است و یک میراث ارزشمند برای این روزگار است نه برای اینکه آرزوهای صنفی ما را پوشش دهد. هفته گرافیک ۱۴۰۳، اولین تلاش هیاتمدیره جدید است و میدانم به آن انتقاد وارد است اما صدها امتیاز دارد؛ بنابراین من پای خطایش میایستم اما همه امتیازهایش متعلق به دوستانم است. بگذارید انجمن باقی بماند و نفس بکشد.
در ایین مراسم از کامران کاتوزیان هنرمند طراح گرافیک باسابقه و قدیمی تجلیل شد و نمایشگاه آثار او و همچنین آثار جوانان گرافیست با عنوان «در جستوجوی نسل نو» که از جمله برنامههای این هفته بود، افتتاح شد و تا روز ۱۴ اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برقرار خواهد بود. همچنین، در روزهای پایانی هفته گرافیک نیز ۲ نشست با عنوان «رو در رو» با ۲ موضوع بسته بندی و دیزاین در نظر گرفته شده است که روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
رونمایی پوستر رویداد ملی «وعده صادق در آیینه هنر»
سازمان بسیج هنرمندان کشور در نظر دارد با همراهی معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین و بنیاد روایت، رویداد ملی «وعده صادق در آیینه هنر» را با هدف بازنمایی عظمت و شکوه سیلی محکم ملت ایران به رژیم صهیونیستی در قالبهای هنری-رسانهای، عکسنوشته، تصویرسازی، استوری موشن، کاریکاتور، شعر، متن ادبی کوتاه و تایپوگرافی برگزار کند.
علاقهمندان برای ارسال آثار به رویداد ملی «وعده صادق در آیینه هنر» میتوانند از طریق این لینک اقدام کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال @rooydadvadesadegh در ایتا عضو شوند.
همزمان با روز آغاز عملیات بیتالمقدس مصادف با سوم خرداد ماه، مراسم رونمایی پوستر رویداد ملی «وعده صادق در آیینه هنر» با حضور معاون هماهنگکننده سازمان بسیج مستضعفان، سردار معروفی، مسؤولان و اعضای انجمنهای هنری و ادبی سازمان بسیج هنرمندان در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار میشود.
رونمایی از پوستر روز ملی خلیج فارس پای برج آزادی
جشنواره فرهنگی هنری روز ملی خلیج فارس صبح دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، شبیر فیروزیان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ، سید مجید پوراحمد مدیرعامل صندوق هنر، محمد خراسانیزاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در برج آزادی آغاز به کار کرد. در جریان این مراسم از پوسترهای خلیج فارس رونمایی به عمل آمد که این پوسترها به سفارش اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شدهاند.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: برج آزادی مظهر استقلال و آزادی مردم عزیز ایران است، این برج روزهای بزرگی را دیده است؛ از راهپیماییهای باشکوه تاسوعا و عاشورا ۱۳۵۷، روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، حضور امام (ره) در این مسیر تا راهپیماییهای ۲۲ بهمن که در این سالها برگزار شده است همه و همه گذشته پرافتخار ما را روایت میکند. شاید عدهای تصور میکنند در موضوع خلیج فارس اختلاف قومی و تاریخی داریم. در چنین روزی یکی از سرداران بزرگ ایرانی، پرتغالیها را بعد از حضور بیش از ۱۰۰ سال در خلیج فارس اخراج کرده است، روز دهم اردیبهشت روز اخراج غربیهای استعمارگر از پهنه خلیج فارس است. به داشتههای هویتآفرین خلیج فارس افتخار میکنیم چون خلیج فارس یکی از مهمترین حوزههای تمدنی ما است. در حاشیه خلیج فارس مردان و زنان بزرگی در تاریخ داشتیم و افتخارات بزرگی را برای صیانت از ایران عزیز و فرهنگ غنی آن در این مرز و بوم تجربه کردیم.
افتتاح رسمی پاویون ایران در بینال هنر ونیز
غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز ظهر روز ۸ اردیبهشت ماه به وقت محلی و بعدازظهر به وقت ایران با حضور محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا در غرفه ایران به صورت رسمی بازگشایی شد.
محمدرضا صبوری پس از بازدید از پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی عنوان کرد: نمایشگاه «والایی» از حیث محتوا، چیدمان و کیفیت هنری در سطح بسیار فاخری قرار دارد؛ به ویژه با توجه به تحولاتی که در منطقه خاورمیانه رقم خورده، عنوان نمایشگاه و محتوای آثار بسیار سنجیده و هوشمندانه انتخاب شده است. فکر میکنم بازدیدکنندگان هم پس از تماشای آثار ارایه شده به این مهم پی خواهند برد. برپایی این نمایشگاه در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز، حاکی از عمق سیاست راهبردی کشورمان در منطقه خاورمیانه است و هنرمندان ما هم به واسطه آثار هنری خود از این سیاست حمایت میکنند. با توجه به شرایط غمگینی که هماکنون در غزه جریان دارد، گمان میکنم برپایی این نمایشگاه از یک سو بتواند تسکینی بر دردها و آلام مردم مظلوم فلسطین باشد و از سوی دیگر موجب روشنگری عمومی در زمینه اهداف شوم و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شود.
در این بازدید، محمدتقی امینی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا و حسین مورلی دبیر انجمن شیعیان المهدی ایتالیا، محمدرضا صبوری را همراهی کردند.
برای آشنایی با آثار هنرمندان ایرانی حاضر در غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز میتوانید گزارش «مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز / آنجا که نگاه پایان میگیرد» را اینجا را بخوانید.
از برگزاری نشست فلسفی در موزه هنرهای معاصر تهران تا بازدید رایگان معلمان
نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» در مورد نمایشگاه «بر فراز دشت» شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن سینمای موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در این نشست، شهریار زرشناس عضو هیاتعلمی دانشگاه سوره به موضوع تطور مفهوم فلسفی طبیعت و نسبت آن با تغییر مفهوم زیبایی در عوالم تاریخی غرب پرداخت. همچنین زرشناس به مقایسه و بررسی معنا و مفهوم طبیعت و زیبایی در عوالم باستان، قرون وسطی و دوران مدرن پرداخت و تلاش کرد مقایسهای فلسفی بین عوالم مختلف در نسبت با مفهوم طبیعت داشته باشد.
شهریار زرشناس پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ، سیاست و فلسفه است که پیشتر نیز نظرات فلسفی و منتقدانه او جالب توجه بوده است. او از منتقدان جدی جریان نواندیشی دینی، غرب مدرن و وضعیت علوم انسانی در ایران است.
همچنین، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه همزمان با روز معلم، بازدید از نمایشگاه «بر فراز دشت» در موزه هنرهای معاصر تهران برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان بود.
این نمایشگاه تا ۱۶ اردیبهشت ماه به جز شنبه ۱۵ اردیبهشت از ساعت ۹ الی ۱۸ برای بازدید عموم علاقهمندان برقرار است.
فصلنامه تخصصی هنرهای تجسمی منتشر شد
در هفتهای که گذشت، چهل و هفتمین شماره فصلنامه تخصصی هنرهای تجسمی ویژهنامه «ستارههای هنرهای تجسمی» به سردبیری امیر عبدالحسینی منتشر شد. در این شماره، گفتارها و نوشتارهایی از کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، سید علی میرفتاح و … به رشته تحریر درآمده است.
آغاز نمایشگاههای هنری در آدینه
نمایشگاه عکسهای علی مجاهدی با عنوان «سوختن» در گالری ثالث، نمایشگاه آنلاین نقاشیهای بهار سراب در گالری گلستان، نمایشگاه انفرادی صدرا بنیاسدی با عنوان «فرار از واقعیت، با سرعت» در گالری زیرزمین دستان، نمایشگاه انفرادی نقاشی فاروق محتاجی با عنوان «تلاشی» در گالری امکان، نمایشگاه انفرادی مصطفی دشتی با عنوان «رگه» در گالری خاک، نمایشگاه انفرادی مهسا کریمیزاده با عنوان «پیشبینیگریز» در بنیاد لاجوردی، نمایشگاه نقاشیهای مریم نامدار با عنوان «افکار» در گالری نقش جهان و نمایشگاه انفرادی روزبه دبیری با عنوان «مسلخ» در گالری گویه، از جمله نمایشگاههایی است که عصر روز جمعه ۱۴ اردیبشهت ماه افتتاح میشوند.
کد خبر 6093806